Fråga din värd innan du renoverar

Det är tillåtet att sätta sin egen prägel på hyresrätten men ett gott råd är att fråga värden först innan du gör några större förändringar. Tänk på att smaken är olika och du kan tvingas att återställa lägenheten till sitt ursprungliga skick när du flyttar.

Det är inte ovanligt att hyresgäst och värd hamnar i tvist om renoveringar som hyresgästen gjort i avsikt att förbättra det egna boendet.

En hyresgäst tvingades nyligen betala drygt 81 000 kronor till sin hyresvärd efter utflyttningen. Hyresnämndens beslut innebär att hyresgästen ska stå för hela notan för att återställa lägenheten som nästan helt och hållet var målad i brunt. I det här fallet gällde det inte bara väggarna utan även delar av taket, kylskåpet, fläkten, toaletten och en hel del annan inredning som hade fått nya nyanser av brunt.

En annan hyresgäst riskerar vräkning efter att hon tagit bort en stor del av den fasta inredningen utan att ha fått ett godkännande av värden.

• Tänk på att förändringarna aldrig får skada huset, eller sänka värdet på lägenheten. Om man byter ut eller installerar exempelvis vitvaror, dörrar eller köksskåp är ett råd att spara på den gamla inredningen så hyresrätten kan återställas till sitt ursprungliga skick om värden kräver det innan du flyttar ut.
  • Det säkraste är alltid att göra förändringarna i samråd med hyresvärden. Det är ganska vanligt att parterna kommer överens om att hyresgästen själv utför arbetet medan värden står för materialet. Det vanligaste exemplet är färg för att måla om.
  • Hyresvärden har rätt att ha synpunkter på vilka färger man använder. Grundregeln är att materialvalen ska vara diskreta som ljusa färger och neutrala tapeter för att lättare tilltala andra hyresgäster som flyttar in efter dig.
  • Hyresvärden har också rätt att kräva att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Det innebär inte nödvändigtvis att man måste anlita en hantverkare för att utföra jobbet. Fråga din värd vad som gäller! För större arbeten är det klokt att ha ett godkännandet på pränt. Det kan vara särskilt viktigt om huset byter ägare.

• Boendefrågor