Tycker Fastighetsägarna att de är maktlösa?

Sedan i mitten av oktober har Fastighetsägarna Syd jobbat idogt med att på Kvällsposten Debatt ifrågasätta nyttan med sin egen organisation då den skulle vara helt maktlös. De har också ifrågasatt hela hyresförhandlingssystemet trots att det i praktiken har facit på att det fungerat väl i såväl högkonjunktur som lågkonjunktur. Vi vill härmed klargöra några saker.

Det borde verkligen inte vara en tvistefråga att det är mycket lönsamt att äga och förvalta hyresbostäder. Flera källor visar detta, bland annat SCB. Ett fondbolag som också insett det är Svenska Bostadsfonden på sin hemsida skriver: ”Att investera i och äga fastigheter är en beprövad och framgångsrik investeringsstrategi. Den har ingen koppling till aktiemarknaden eftersom hyresgäster behöver boende även i lågkonjunktur.” De har så klart helt rätt. Därför blir det närmast tramsigt att i debattsvar från Fastighetsägarna se att de i stället ägnar sig åt att ifrågasätta våra rapporter som visar på just denna lönsamhet.

Precis som ni skriver – låt oss enas i frågan om gemensamma, hållbara parametrar vid de generella förhandlingarna. Detta är dock en fråga som ska diskuteras långsiktigt, inte bara vid påkallanden eller under förhandlingar. Hyreskommissionen, som ni skriver, har också berört de här frågorna. Kommissionen är dock inte vår egen. Den är en kommission tillsatt av Hyresgästföreningen, men med oberoende experter, till för att utveckla och effektivisera förhandlingssystemet. Kontakta oss gärna för en dialog inför kommande förhandlingar. Vidare anser vi att påståendet om Hyresgästföreningens veto bör släppas, eftersom det inte har någon sanningshalt.

Kenneth Gustavsson
Regionordförande, Hyresgästföreningen region södra Skåne