Tack för att du är med

Varje dag gör du som medlem i Hyresgästföreningen skillnad för dig och dina grannar. Tillsammans är vi närmare 600 000 medlemmar och det ger oss kraft och styrka att jobba framgångsrikt för att alla ska ha
rätt till en bra bostad där man kan må bra och känna sig trygg.

Vi jobbar för att hålla nere hyrorna. Årets hyresökning var den lägsta på mer än 10 år. I förhandlingarna om årets hyror har vi sparat över 1,4 miljarder kronor till oss hyresgäster genom att förhandla ner fastighetsägarnas ofta omotiverat höga krav på höjningar.

Under förra året svarade våra jurister runt om i landet på över 40 000 frågor från medlemmarna. Genom att företräda dem i olika juridiska tvister har våra medlemmar tillsammans fått tillbaka över 22 miljoner kronor.

Hyresgästföreningen driver också opinion i bostadsfrågor på nationell, regional och lokal nivå. I början av sommaren lyckades engagerade hyresgäster i Lund stoppa kommunens planer på att ta 15 miljoner kronor från det kommunala bostadsbolaget, LKF:s vinst till annan kommunal verksamhet. Med hjälp av debattinlägg, brev till politiker och protester i samband med budgetbeslutet i fullmäktige lyckades vi stoppa förslaget.

Hyresgästföreningen kräver att allmännyttornas vinster som består av hyresgästernas inbetalda hyror ska användas till underhåll, renoveringar, utveckling av de befintliga bostadsområdena och för att bygga nya bostäder med rimiga hyror.

Inför senaste valet gjorde vi en framgångsrik kraftsamling för att väcka opinion i bostadsfrågan. Idag anses den vara en av de viktigaste framtidsfrågorna. Många viktiga bostadsfrågor återstår att lösa och utveckla och den utmaningen är Hyresgästföreningen redo att vara en del av.

Engagerade hyresgäster och förtroendevalda medlemmar bidrar tillsammans med att förbättra och utveckla våra bostadsområden. Det ökar trivseln och skapar möjligheter till aktiviteter och engagemang. Har du frågor eller är du intresserad av att veta mer om hur du kan bli aktiv inom Hyresgästföreningen är du välkommen att höra av dig till oss. på: 0771-443 443 eller på malmo@hyresgastforeningen.se

Kenneth Gustavsson, regionordförande i Hyresgästföreningen

• bostadsbrist