Bostadsletande studenter kan söka lyckan på Speed Date

Inför höstterminen står fortfarande många studenter i Lund utan tak över huvudet. Den 10 september arrangerar Bopoolen i Lund tillsammans med Hyresgästföreningen ett nytt grepp i jakten på ett efterlängtat hem. I AF-borgen blir det på kvällen premiär för bostadsmingel för bostadssökande studenter och Lundabor som kan tänka sig att hyra ut.

Förutom att speed-datingen kommer att skapa tillfälle till många personliga möten är arrangemanget också ett bra tillfälle att informera om de regler som gäller för andrahandsuthyrning.

­ − Målet är skapa fler trygga boenden till studenter! Vår förhoppning är att de som går i tankarna att hyra ut kommer att ta steget tack vare kvällens information och genom de personliga mötena, säger, Sofie Selin projektledare för BoPoolen.

Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds universitet och kommunstyrelsens ordförande i Lund, Anders Almgren (S) hälsar välkomna och på kvällen kommer också tidigare uthyrare och inneboende studenter att dela med sig av sina erfarenheter och svara på frågor.

Hyresgästföreningen kommer att vara på plats för att förklara den grundläggande juridiken kring uthyrning.

- Unga vuxna är en utsatt grupp på bostadsmarknaden och många saknar ett förstahands-kontrakt. Desto viktigare är det då att andrahandsuthyrningen går schysst till, med ordentliga kontrakt och rimliga hyror, säger Malin Stenborg, opinionsbildare och ansvarig för arbetet med unga vuxna på Hyresgästföreningen i södra Skåne.

Bostadsmingel med speed-dating:
När: Torsdagen den 10 september klockan 18.00