Dags att flytta, tycker både föräldrar och unga

Ungdomar och deras föräldrar är helt överens. Det är dags att flytta hemifrån, men det finns inga bostäder att flytta till.

Hyresgästföreningen presenterar idag en rapport som TNS SIFO gjort på vårt uppdrag. Drygt 1000 föräldrar med hemmaboende barn i de tre storstäderna har tillfrågats.

Föga förvånande visar undersökningen att 8 av 10 unga vuxna som bor hemma vill flytta hemifrån. Och föräldrarna instämmer, även här är det 8 av 10 som tycker att det är dags för deras barn att flytta till egen bostad. Undersökningen visar också att många föräldrar oroas över att deras barn inte ska hitta en bostad när det är dags att flytta hemifrån.

Uppgifterna sammanfaller med undersökningen från i våras då vi lät SKOP undersöka hur unga vuxna bor, och hur de egentligen vill bo.

– Gång på gång får vi siffror på det vi redan vet – att det saknas bostäder för unga som är på gång att flytta hemifrån. Trots att vi har en stor inflyttning till storstäderna har inte bostadsbyggandet varit i närheten av vad som behövs, säger Anneli Philipson, bostadspolitisk utredare.

– Det krävs en politik för fler bostäder och rättvisa boendevillkor. Just nu står 15 200 unga vuxna i Malmö och Lund och bara väntar på att få skriva lägenhetskontrakt, men bostäderna saknas, säger Bo Nilsson, regionordförande Hyresgästföreningen.

Bo Nilsson, ordförande Hyresgästföreningen södra Skåne,
Anneli Philipson, bostadspolitisk utredare tel 0704-714308
Susanna Nilsson, kommunikatör tel 040-17 43 41

Vill du läsa rapporten om Unga vuxna, klicka på följande länk: http://www.hyresgastforeningen.se/Om_Oss/ladda_hem/rapporter/ungas_boende/Documents/Unga%20vuxnas%20boende_Malmö%20och%20Lund.pdf

• Juridik

• hyresgästföreningen
  • hyresgäster
  • hyra
  • förtroendevald
  • bostadsfrågor
  • bostadsbyggande
  • bostadsbrist
  • allmännyttan
  • bostadspolitik

Hyresgästföreningen region södra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder dessutom juridisk service till våra ca 40 000 medlemmar. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Regionen omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.