Första hyresavtalet klart för 2014

De privata fastighetsägarna i Sjöbo som företräds av Fastighetsägarna Syd är först ut att bli klara med förhandlingarna om hyresnivån för nästa år. Ramöverenskommelsen innebär en höjning från årsskiftet på 1,38 procent för lägenheter med varmhyror och 0,98 procent för kallhyror. Höjningen blir 12 kronor per kvadratmeter för en snittlägenhet på 72 kvadratmeter med varmhyra.

Utöver den generella hyresöverenskommelsen finns sedan tidigare ett beslut att de privata fastighetsägarna i Sjöbo ska få en kompensation på 0,22 procent under 2014.  Anledningen är att allmännyttans hyror förra året var högre än de privata efter att förhandlingarna strandat och avgjorts vid en rättslig prövning av HMK, Hyresmarknadskommittén.

– ­Jag tycker att 1,38 procent är en rimlig hyreshöjning nästa år med tanke på prisökningen för kommunala taxorna och avgifter, säger Thomas Lindgren, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Hyresöverenskommelsen är en ramöverenskommelse för sammanlagt 455 lägenheter i Sjöbo. Varje fastighet kommer att förhandlas individuellt och mindre justeringar kan då förekomma.

Uppgörelsen är den första som blir klar för 2014 års hyror i södra Skåne.

– Det är positivt att vi lyckats med en halvering av deras krav på höjning som från början var 2,9 procent från första januari. Höjningen är också betydligt lägre än förra året då hyran höjdes med 2,28 procent för lägenheter med varmhyror och 1,78 för lägenheter med kallhyra, säger Thomas Lindgren.

För mer information kontakta:
Thomas Lindgren, förhandlingsledare, 040-17 43 42
Åsa Cullborn, kommunikationschef, 040-17 43 46