Hyresgästföreningen pressade ner högt krav på hyreshöjning i Svedala

Förhandlingen om hyran för nästa år mellan Hyresgästföreningen och Svedalahem är klar. Överenskommelsen innebär en hyreshöjning på 6,50 kronor per kvadratmeter och år.

Det innebär en procentuell höjning på i genomsnitt 0,66 procent. Inför årets förhandling begärde Svedalahem att få höja hyran med 19 kronor per kvadratmeter och år vilket motsvarar i snitt 1,9 procent.

− Vi lyckades pressa ner kravet på hyreshöjning till närmare en tredjedel och jag tycker att resultatet är rimligt om man ser till deras ekonomiska förutsättningar, säger Kristin Persson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Höjningen som genomförs från årsskiftet innebär att en lägenhet på 70 kvadratmeter blir 38 kronor dyrare i månadshyra. Bakom årets höjning ligger bland annat en höjd kommunal borgensavgift och höjda förvaltningskostnader.

För mer information kontakta:
Kristin Persson, förhandlingsledare: 0704-71 43 11
Pernilla Berthelot, kommunikatör: 0704-71 43 06