Pressmeddelande -

Hyresgästföreningen uppmärksammar internationella hyresgästdagen 7 oktober med öppen filmvisning i Malmö

Hyresgästföreningen i södra Skåne uppmärksammar tillsammans med Olof Palme International Center den internationella hyresgästdagen 7 oktober genom en visning av dokumentärfilmen PUSH, som fokuserar på den globala bostadskrisen. Efter visningen hålls ett panelsamtal med Fredrik Gertten, Jennie Gustafsson och Sofia Hedén, modererat av Jenny Strindlöv. Samtalet fokuserar på hur de globala trenderna på bostadsmarknaden speglas lokalt i Skåne och Malmö.

Internationella hyresgästdagen, International Tenants' Day, grundades av The International Union of Tenants (IUT) och firas den första måndagen i oktober varje år. I år ligger fokus på FNs mål för hållbar utveckling, specifikt på nr 11: Att skapa hållbara städer och samhällen.

I dokumentären PUSH följer regissören Fredrik Gertten FN:s rapportör i bostadsfrågor, Leilani Farha, i hennes arbete när hon undersöker vad som händer på den globala bostadsmarknaden. I filmen intervjuas till exempel sociologiprofessorn Saskia Sassen, nationalekonomen Joseph Stiglitz och författaren Roberto Saviano.

Efter visningen av filmen kommer det att hållas ett bostadspolitiskt panelsamtal. Deltar gör filmens regissör Fredrik Gertten, tillsammans med Jennie Gustafsson, som doktorerar på finansialiseringen av hyresrätter, och Sofia Hedén, ordförande i Malmös stadsbyggnadsnämnd. Samtalet modereras av journalist Jenny Strindlöv.

Visningen inleds kl 18.00 på biograf Spegeln i Malmö och följs sedan av panelsamtalet. För mer detaljer kan man läsa på Facebook-eventet här och vill man delta på visningen kan man anmäla sig direkt här.

Visningen och panelsamtalet genomförs av Hyresgästföreningen södra Skåne i samarbete med Olof Palme International Center, WG Film och TriArt.

Fler öppna visningar av PUSH i Skåne

Under hösten kommer Hyresgästföreningen i region södra Skåne arrangera fler öppna visningar av PUSH, och många av dem följs av lokala politiska samtal.

22 oktober – Visning i Arlöv
12 november – Visning i Malmö
26 november – Visning i Trelleborg

•••