MKB vill höja hyrorna nästa år

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2011 11:00 CET

MKB har begärt förhandlingar med Hyresgästföreningen om nästa års hyror. Bolaget vill höja hyrorna med 4,5 procent från och med den 1 april 2012. Som bakgrund till sitt yrkande hänvisar MKB till ökat bruksvärde och det senaste årets inflationsutveckling.

– Vi bedömer MKBs yrkande som väldigt högt. Vi kommer att begära ett betydligt mer specificerat underlag för att kunna bedöma skäligheten i deras yrkande, säger Hyresgästföreningens förhandlingsledare Thomas Lindgren.

I år höjde MKB hyrorna med 2,62 procent från den 1 maj 2011, efter förhandlingar med Hyresgästföreningen. MKBs ursprungliga krav för 2011 låg på 4 procent per år i fyra år.

Thomas Lindgren, förhandlingsledare, 040-17 43 42
Mikael Grönvall, biträdande förhandlare, 040-17 43 68
Åsa Cullborn, kommunikationschef, 040-17 43 46

Hyresgästföreningen region södra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder dessutom juridisk service till våra ca 40 000 medlemmar. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Regionen omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.