Namninsamling för rättvis beskattning av hyresrätter

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 07:30 CEST

Idag är det Internationella hyresgästdagen. Kl 16-18 finns Hyresgästföreningen på plats på Gustav Adolfs torg i Malmö för att samla in namnunderskrifter mot det ojämlika skattesystemet för hyresrätter.

Hyrskatt är ett samlingsbegrepp för de ojämlika ekonomiska villkor som råder för nybyggda hyresrätter jämfört med nybyggda bostadsrätter och villor. I genomsnitt är skillnaden 2 000 kr i månaden för en bostad på 100 kvm.

I april i år tillsatte regeringen en utredning som ska se över beskattningen av hyresrätter. Utredningen ska vara klar i oktober 2013.
– Vi vill att resultatet av utredningen ska leda till att vi uppnår rättvisa på bostadsmarknaden och därigenom får fart på byggandet, säger Håkan Björkenklev, förtroendevald i Hyresgästföreningen region södra Skåne.

Den 1 oktober lanserar Hyresgästföreningen webbplatsen avskaffahyrskatten.nu. Där kan man skriva under för rättvisa ekonomiska villkor för hyresrätten.

Tid och plats: Gustav Adolfs torg, Malmö, kl 16.00–18.00

Håkan Björkenklev, ledamot Hyresgästföreningen södra Skåne, 0736-87 97 76