Överenskommelse klar med de privata värdarna i Sjöbo

Den 1 februari höjs hyrorna i Sjöbo enligt en överenskommelse mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd. Parterna har enats om att en hyreshöjning med 2,8 procent för de hyresgäster som har varmhyra. För hushåll med kallhyra höjs hyrorna med 2,2 procent. Totalt berörs 515 lägenheter i Sjöbo av överenskommelsen. Fastighetsägarnas Syds ursprungliga yrkande låg på 4,1 procent.
– Vi har lyckats pressa ner ett högt krav till en nivå som är rimlig. Detta med tanke på de kostnadsökningar som fastighetsägarna står inför under året, säger Thomas Lindgren,
förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

För en hyresgäst som bor i en 2:a på 69 kvm i Sjöbo med en genomsnittlig hyra på 4709 kronor kommer det att innebära en hyreshöjning på 118 kronor i månaden. Det motsvarar en höjning på drygt 1416 kronor på ett år. Beräkningen inkluderar ett genomsnitt för både varm- och kallhyra.

Bakgrunden till årets hyreshöjningar är bland annat ökade underhållskostnader för fastighetsägarna.
En annan anledning är ökade taxekostnader, så som el, värme och vatten.

– Det handlar om allmänna kostnadsökningar vilket tyvärr påverkar hyrorna. Exempelvis beräknas kostnaderna för fjärrvärme öka med hela 7 procent under 2012, vilket påverkar hyran för de som betalar varmhyra, säger Thomas Lindgren.

– Utifrån överenskommelsen kommer vi att sätta oss ner och förhandla varje enskild fastighet som Fastighetsägarna Syd är ombud för, var för sig.

– Överenskommelsen sätter en ram för vilken hyresnivå som är skälig i Sjöbo under året och vi kommer att hävda denna hyresnivå även gentemot det kommunala bolaget Sjöbohem, avslutar Thomas Lindgren.

Jämförbara hyror
Den 1 januari 2011 trädde en ny lag i kraft som gör att allmännyttan, de kommunala bostadsbolagen, inte har kvar sin hyresnormerande roll gentemot privata fastighetsägare. Nu kan hyror i både privata och allmännyttiga beståndet jämföras med varandra när ny hyra ska sättas. Privata fastighetsägare måste inte längre invänta allmännyttans hyressättning.

Thomas Lindgren, förhandlingsledare, 040-17 43 42
Joakim Wallberg, biträdande förhandlare, 040- 17 43 43

• Sociala frågor, allmänt

• yrkande

Hyresgästföreningen region södra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder dessutom juridisk service till våra ca 40 000 medlemmar. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Regionen omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.