Skurupshem vill höja hyrorna med 2,8 procent nästa år

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 11:00 CET

– Inflationen är låg och höjningar utöver den allmänna kostnadsutvecklingen måste bolaget motivera tydligt. Hyrorna är redan idag höga, säger Sten Svensson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Enligt Skurupshem är anledningen till hyreskravet inför 2011 att de räknar med ökade kostnader för underhåll och renovering. Även räntekostnaderna förväntas stiga, hävdar bostadsbolaget.

– Vi kommer att granska Skurupshems ekonomi noggrant för att få en uppfattning om vad som är en skälig hyreshöjning, avslutar Sten Svensson.

Sten Svensson, förhandlingsledare, 040-17 43 24
Susanna Nilsson, kommunikatör, 040-17 43 41

Hyresgästföreningen region södra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder dessutom juridisk service till våra 38 000 medlemmar. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Regionen omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.