Starten har gått för ny hyressättningsmodell i Ystad

I dagarna kommer 3000 hyresgäster i Ystad att få en enkät i sin brevlåda med frågor om boendet. Avsändare är Ystadbostäder, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd som kommit överens om att ta fram en ny modell för hur bostadshyrorna ska bestämmas i Ystads kommun.

Målet är att hyresgästerna ska få en hyra som bygger på en enklare och rättvisare värdering av varje enskild lägenhet.

Den här typen av hyressättningsmodeller finns redan på flera orter i Skåne, bland annat i Trelleborg, Malmö, Helsingborg och Lund, och avspeglar vad hyresgäster i allmänhet tycker ska påverka hyran.

– Nu är det Ystads tur att få en ny hyressättningsmodell. Modellen kommer att utgå från de lokala förutsättningarna i Ystad och för att resultatet ska bli så rättvisande som möjligt uppmanar vi alla hyresgäster som får enkäten att svara på den, säger Dan Knutsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Det är inte enbart enkäten som kommer att ligga till grund för den nya hyressättningsmodellen, även lägenheternas standard och storlek, fastighetens standard och läget kommer att vägas in.

I nästa steg kommer också vissa hyresgäster att få göra en lägenhetsdeklaration och vi kommer att besiktiga lägenheter och fastigheter för att bedöma standarden så att vi kan utgå från de lokala förutsättningarna i Ystad.

Hur de olika faktorerna och parametrarna sedan värderas kommer Ystadbostäder, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd att förhandla och komma överens om tillsammans.

Arbetet med att ta fram hyressättningsmodellen beräknas vara klart 2019. Modellen kommer att kunna användas för bostadslägenheterna både i det kommunala bostadsbolaget Ystadbostäder och hos de privata fastighetsägarna i kommunen.

För mer information, kontakta:
Dan Knutsson, förhandlare, 010-459 23 26
Henrik Orremo, förhandlingshandläggare, 010-459 23 45