Tvåårigt hyresavtal mellan Hyresgästföreningen och Svedalahem klart

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Svedalahem är klara. Resultatet är en överenskommelse som löper över två år. Det innebär att Svedalahem höjer hyrorna med 2,5 procent nästa år, med start från den 1 januari 2012. Avtalet innefattar även hyreshöjningar på 1,9 procent från den 1 januari 2013.

– Fördelen med ett tvåårsavtal är att hyresgästerna kan känna sig trygga kring hyresutvecklingen inför kommande år, säger Petter Ek, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Svedalahem hade tillsammans med de privata fastighetsägarna begärt 3,2 procent i hyreshöjningar men i förhandlingen lyckades Hyresgästföreningen pressa ner bolagets krav.

Den främsta anledningen till hyreshöjningen är bolagets ökade taxekostnader.
– Det handlar om allmänna kostnadsökningar vilket tyvärr påverkar hyrorna, säger Petter Ek.

– Svedalahem planerar att bygga fler bostäder framöver. Vi ser gärna att bolaget har en stabil ekonomi för att möjliggöra nyproduktionen, avslutar Petter Ek.

Petter Ek, förhandlingsledare, 040-17 43 63
Dan Knutsson, biträdande förhandlingsledare, 040-17 43 53
Åsa Cullborn, kommunikationschef, 040-17 43 46

• allmännyttan

Hyresgästföreningen region södra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder dessutom juridisk service till våra ca 40 000 medlemmar. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Regionen omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.