​Håll tillbaka hyreshöjningarna i år

Hyresgästföreningen är en av Sveriges största folkrörelser. Vi är en partipolitiskt obunden demokratisk organisation där vi tillsammans kämpar för att alla ska ha rätt till ett bra hem till en rimlig kostnad. Men partipolitiskt obunden betyder inte opolitisk. Tvärtom, vårt mål är att beslutsfattarna ska lyssna på oss och hyresgästerna.

Allmännyttiga bostadsbolag är kommunernas viktigaste bostadspolitiska verktyg. Alla allmännyttiga bostadsbolag styrs av en politiskt tillsatt styrelse och det är till er vi vänder oss nu. Ni är beslutsfattarna som har stor del i ansvaret för att kommunens invånare ska ha tillgång till bostäder som alla har råd att bo i.

Nu börjar snart de årliga förhandlingarna om hyran och vi hoppas att ni innan dess vill lyssna på oss. Hyran tar en allt större del av plånboken för oss hyresgäster. Den som bor i hyresrätt har de senaste åren fått allt mindre kvar efter hyran. Vi hyresgäster tvingas lägga en betydligt större del av vår inkomst på boendet än den som exempelvis bor i villa.

Vi som bor i hyresrätt tjänar också i genomsnitt mindre och vi är ofta mer utsatta på arbetsmarknaden än personer som äger sitt boende i någon form. Nu är alla bedömare överens om att vi har en annalkande lågkonjunktur framför oss. Att i detta läge göra boendet ännu dyrare för oss som bor i hyresrätt skulle slå hårt mot redan prövade plånböcker.

En höjning kommer drabba såväl enskilda individer som konsumentkraften ute i kommunerna. Det innebär att vi inte ser något utrymme över huvud taget att höja hyrorna mer under 2020 än vad de höjdes under förra året. Vi hoppas att ni beslutsfattare väljer att lyssna och håller tillbaka hyreshöjningarna i år.

Alice Saksenvik, ordförande Hyresgästföreningen Kalmar-Öland-Torsås
Sylvia Borg, ordförande Hyresgästföreningen Oskarshamn-Högsby