Hyresrätten bäst för jobben

Företrädare för kommunala bostadsföretag skriver i ett debattinlägg (23/4) att en god tillgång på hyresrätter förvaltade av seriösa ägare är viktig för Jönköping läns utveckling. De nämner att det är viktigt att det finns hyresrätter som gör det möjligt för människor att tacka ja till nya jobb. Vi håller med om det. Men de glömmer att svara på den viktigaste frågan: Hur viktig är bostaden för rörligheten på arbetsmarknaden?

Hyresgästföreningen har svaret. Vi beställde 2008 en rapport från Stockholms universitet i frågan. Svaret var entydigt.  Arbetslösa som hyr sin bostad är mer benägna att flytta till ett annat län än arbetslösa som äger sin bostad. Och arbetslösa hyresgäster är lika benägna att flytta från en region till en annan som förvärvsarbetande hyresgäster. De som äger sin bostad och är arbetslösa är däremot betydligt mindre benägna att flytta till ett annat län jämfört med dem som hyr sin bostad. Resultat är i linje med tidigare internationell forskning i frågan. Och sambandet gäller såväl i Stockholm som i Jönköping.

Rapporten visade också att drygt 80 procent av de arbetslösa som flyttar till en ny region flyttar till hyresrätt som hyrs med förstahandskontrakt, en andrahandsbostad, eller annat liknande boende. Färre än 20 procent av de arbetslösa flyttar direkt till en ägd bostad. De som har varit arbetslösa året innan flytten är betydligt mer benägna att flytta till en hyresrätt än de som inte varit det. Särskilt för arbetslösa är alltså utbudet på hyreslägenheter betydelsefullt för möjligheten att flytta från en region till en annan.

I Jönköping jagar man idag ny kompetens till staden. I en uppmärksammad kampanj i storstäderna försöker man locka utflyttade tillbaka till regionen. Jönköpingsborna uppmanades att anmäla personer de saknar på sajten visaknardig.se. Ett smart grepp. Men för att snabbt och smidigt kunna flytta tillbaka krävs bostäder. Och i Jönköping råder bostadsbrist. Framför allt saknas hyresrätter, den snabba och smidiga boendeformen som är bäst för jobben. Smarta kampanjgrepp blir ihåliga utan tak över huvudet.

Det är helt enkelt av stor betydelse för arbetsmarknadens funktion att det går att få tag på en hyresrätt med relativt kort varsel. Det visar forskningen och det visar situationen i Jönköping.

Det krävs en rad åtgärdar för att bostadsbyggandet ska öka. Hyresgästföreningen presenterar i dag tre konkreta förslag för att råda bot på bostadsbristen.

• Det krävs ändrade skatteregler för att underlätta produktion av hyresrätter till rimliga hyror. Därför måste fastighetsavgiften slopas på hyresrätter. Det måste även bli billigare att underhålla hyresrätterna genom möjlighet till skattefria avsättningar. En skattemässig balans mellan de olika upplåtelseformerna är nödvändig.

• Kommunerna måste föra en dialog med byggföretagen om vilka insatser som behövs för att höja attraktiviteten i områden med låg status. I många stadsdelar med låg status finns goda möjligheter till kompletteringsbyggande. Trots detta är intresset ofta svalt hos byggarna.

• Kommunerna i Jönköpings län måste ta ett gemensamt ansvar för en hållbar boendeutveckling i regionen. En bredare regional helhetssyn behövs för att möta de växande behoven av bostäder.

Om inget görs åt bristen på bostäder får nästa års kampanj i Jönköping ett tillägg: vi saknar dig - flytta tillbaka till mamma och pappa.

Barbro Engman
Björn Johansson