I Norrköping fortsätter fasaderna att rasa.

En av våra medlemmar, Åsa Wirström som bor i Ljura i Norrköping, är arg. Med all rätt skulle jag vilja påstå. Huset hon bor i är ett sorgligt exempel på att Hyresbostäder inte klarar av att underhålla sina hus. Anledningen till det är att kommunen varje år plockar mångmiljonbelopp ur bolaget.
Åsa bor ett par våningar upp i huset. Lägenheterna ovanför hennes är outhyrda eftersom de inte går att bo i, på grund av vattenskador. Problemet är väl synligt utifrån. Man ser att vattenskadan leder till att teglet lossnar och mest anmärkningsvärt av allt är åsynen av hur Hyresbostäder har gjort en tillfällig lagning, Med en plastpåse!
Åsa riskerar i varje fall inte att få en tegelsten i huvudet när hon tittar ut från toalettfönstret. Det kan hon nämligen inte. Hennes duschutrymme saknar bitvis våtrumstapet och i stället har Åsa fått en duschkabin, som ställts framför fönstret.
Det låter ju inte klokt och är det givetvis inte heller. Åsa betalar hyra för att få bo i ett hus som är underhållet och i gott skick. I stället tvingas hon bo i en lägenhet som har brister, i ett hus som är i dåligt skick och som lagas med plast.
Hyresgästföreningen driver en kampanj ”Ska det se ut så här?” som syftar till att få kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist och hans maktkollegor att ta sitt förnuft till fånga och inse att Hyresbostäder måste få behålla sina pengar. Då skulle bolaget få förutsättningar att klara av underhållet.
Kampanjen går ut på hyresgästerna skickar in bilder på bristande underhåll till Hyresgästföreningen. Vi skickar dem sedan vidare till Lars Stjernkvist.
Vi får massor med bilder och skickar motsvarande ett mail i timman under arbetstid till Stjernkvist.
Åsa var en av dem som skickade in bild på sitt hus. Det är ett skräckexempel som det tyvärr finns fler av.
Måtte maktens män ta sitt förnuft till fånga.

Björn Johansson
Hyresgästföreningen