Hyrorna klara i Kalmar

Den stora konflikten om hyrorna för 5 000 lägenheter i Kalmar är över. De flesta hyresgäster får en hyreshöjning med 2-2,5 procent den 1 april.– Vi är nöjda med resultatet, säger Hyresgästföreningens förhandlare Magnus Björnstedt. Vi har förhandlat efter kostnadsutvecklingen men även efter förvaltningskvalitet. Husens läge har inte utgjort grund i förhandlingarna.

När Fastighetsägarna strandade förhandlingarna i Kalmar i december var det den största strandningen för privatägda fastigheter på många år. Närmare 5 000 lägenheter i knappt 400 fastigheter berördes. Fastighetsägarna ville ha mellan 2,5 och 7 procent i hyreshöjning beroende på var fastigheternas ligger i Kalmar.

Fastighetsägarna valde att gå till hyresnämnden för att få hyresnivån avgjord.

– Det kom som en överraskning, kommenterar Magnus Björnstedt. Vi var inledningsvis överens om att förhandla enligt kostnadsutvecklingen. Det här kändes mer som en politisk prövning. Vår åsikt är att hyrorna ska sättas lokalt av parterna och inte i domstol.

I hyresnämnden var inte Hyresgästföreningen villig att medverka till en central lösning utan var i stället beredd på en prövning fastighet för fastighet. Det skulle ha tagit ett par år att genomföra. Istället gjordes ytterligare ett försök till lokal förhandling och parterna lyckades komma överens.

– Vi har nog hittat en plattform för kommande förhandlingar om hyrorna i Kalmar, tror Magnus Björnstedt. Vi har förhandlat på kostnadsökningar och förvaltningskvalitet och har också kommit överens om att jobba för ett systematiskt  hyressättningssystem.

575 lägenheter i Kalmar är enligt Boverket inte energideklarerade. För dessa är villkoret att fastighetsägaren måste redovisa en godkänd energideklaration, innan den sista delen av hyresjusteringen på mellan 0,5 och 1 procent får tas ut.

De flesta hyresgäster, närmare 90 procent, får en höjning med 2 till 2,5 procent. Slås höjningen ut på hela 2012 är det en lägre höjning än den som Kalmarhem fick. För de knappt 400 lägenheter som får högre höjning än 2,5 procent höjs den överskjutande delen den 1 juli.

– För hyresgästerna är det bra att höjningen sker den 1 april, summerar Magnus Björnstedt resultatet. Det är alltid surt att behöva betala extra i efterhand.

För ytterligare upplysningar

Magnus Björnstedt