Bostadsbristen hämmar tillväxten i Växjö

Det råder bostadsbrist i mer än hälften av landets kommuner, tillväxtorten Växjö är en av dem.  I en rapport som Maria Persdotter, oberoende kommunikationskonsult, tagit fram på uppdrag av Hyresgästföreningen region Sydost, påverkar bostadsbristen Växjös arbetsgivares möjligheter att rekrytera personal och därmed växa och utvecklas.

”I dag hyr en del arbetsgivare lägenheter som personalen sedan hyr av dem i andra hand och studenter hoppar av sin utbildning då de inte får en bostad”, säger Maria Persdotter.

Tillgången på hyresrätter är en avgörande framgångsfaktor när det gäller en kommuns möjlighet att utvecklas och företags och andra arbetsgivares möjligheter att locka attraktiv arbetskraft. Växjö växer så det knakar men redan hämmas tillväxten av bristen på hyresrätter. Det beror inte minst på ett eftersläpande underskott av tillgängliga hyresrätter.

Hyresgästföreningen menar att det är avgörande att Växjös politiker inser detta och avsätter de resurser som krävs för att möjliggöra bostadsbyggande. Finns det inte tillräckligt med bostäder finns det inga förutsättningar för tillväxt.

Inbjudan till presskonferens.

Fredagen den 12 september klockan 11.45 kommer rapporten att presenteras och delas ut vid Speakers corner, korsningen Storgatan-Bäckgatan, Växjö. Massmedia välkomnas.

• Kronoberg

Kontaktpersoner: