Antalet studentbostäder måste öka nu!

Bostadsbristen slår särskilt hårt mot studenterna, som kan tvingas tacka nej till studier för att det inte går att få bostad. I Sydöstra Sverige är problemet stort och det krävs att politikerna vaknar och förstår krisen. Detta framgår av en undersökning som Hyresgästföreningen i region Sydost har genomfört, genom att låta samtliga studentkårer i området ge sin bild av situationen.

Antalet studenter ökar år efter år på studieorterna i. Främst är det på universitetsorterna Växjö, Linköping och Norrköping som ökningen märks mest. Men även på de andra orterna Visby, Karlshamn, Karlskrona och Kalmar anser studentkårerna och Hyresgästföreningen att antalet studentbostäder måste öka.  Det visar den enkätundersökning som Hyresgästföreningen Sydost gjort efter terminstarten.

Ett bevis på att situationen inte är hållbar är att antalet studenter som bor i så kallade nödboenden ännu inte fått någon bostad. Ett annat problem är att flera av studieorterna har haft flera internationella studenter som tvingats avsluta sina studier och åka tillbaka till sina hemländer. Det här är ett problem som Hyresgästföreningen tidigare sett på större studentorter såsom Stockholm och Göteborg, men som i dag är vardag även på medelstora och mindre högskole- och universitetsorter.

I enkäten uttrycker Studentkåren vid Linnéuniversitetet stor frustration över att de styrande kommunpolitikerna inte tar bostadsbristen på allvar. Studentkåren vittnar om att politikerna hävdat att studentkåren fabricerat bostadsbristen bland studenter,

Linnéuniversitetet i Växjö tog vid starten av höstterminen 2013 emot drygt 5000 nya programstudenter. Den kommunala bostadsförmedlingen för studentbostäder kunde vid terminstarten erbjuda 24 nya studentlägenheter. Studentkåren och Hyresgästföreningen är med den statistiken att luta sig mot naturligtvis helt överens om att det krävs snabba och genomgripande politiska beslut.

Situationen på övriga studentorter i sydöstra Sverige är lika dyster och att studenter tackar nej till studier för att det saknas bostäder är en ohållbart.

Björn Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen region Sydost, menar att kommunpolitikerna måste inse att bristen på studentbostäder hindrar både tillväxt och framtida jobb. Han menar att kommunerna måste börja bygga i större utsträckning och se möjligheter istället för att skylla på till exempel krånglig byråkrati.

-  Politikerna måste inse att bostadsbristen inte är den enskildes ansvar att lösa. Det krävs politisk vilja och beslut för att förändra en ohållbar situation som lär försämra Sveriges möjligheter till tillväxt, säger Johansson.

För mer information kontakta Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen Sydost på tfn: 070- 27 53072

Enkäten bifogas som bilaga till detta pressmeddelande