Den dystra bostadsfrågan lyser upp stan

Öppna ögonen, för imorgon kommer den digitala debatten om bostadsfrågan synas på riktigt i Linköping. Med hjälp av ett projicerat live-flöde av bilder och tweets väljer idag Hyresgästföreningen att visa att 289 000 unga vuxna står utanför bostadsmarknaden.

- Det här är en digital manifestation där man är med i debatten kring bostadsfrågan och där man kan kräva att det tas politiska beslut som sätter fart på byggandet av nya bostäder, säger Björn Johansson, Hyresgästföreningens ordförande i Region Sydost.

Det är faktiskt så att 289 000 unga vuxna står utanför bostadsmarknaden och genom #flerhem vill vi skapa debatt och vad passar då bättre än att projicera det budskapet på viktiga byggnader och plaster i vår stad, berättar Björn.

På sajten flerhem.nu samlas idag alla tweets från Twitter och alla bilder från Instagram som är taggade med #flerhem. De är en del i det arbete som Hyresgästföreningen gör för att synliggöra att människor har fått nog. Det är inte ok med den bostadsbristen som finns i Sverige idag och det måste sättas fart på byggandet av nya bostäder. Det är en av de viktigaste frågorna inför valet.

- Mycket pekar på att bostadsfrågan kommer vara en av de hetaste frågorna i riksdagsvalet nästa år då det är så många som påverkas av bostadsfrågan, säger Björn. Alla känner någon som inte kan bo där den vill, som vill flytta till något större eller inte ens har råd att bo där den vill. Och som det ser ut nu så är det bostadsbrist i 158 av Sveriges 290 kommuner vilket hämmar utvecklingen, både för samhället men framför allt för människor själva, menar Björn.

Trots att efterfrågan på bostäder är enorm så byggs det extremt lite. Till och med när Sverige byggde som mest under 2000-talet (2006-2008) så intog Sverige jumboplatsen i Norden.

• Östergötland