Elva städer rödlistas i SFS bostadsrapport – Linköping är en av dem

En ny rapport från SFS, Sveriges förenade studentkårer, visar att bostadsbristen är större än någonsin. Elva städer i landet kan inte garantera bostad inom ett halvår.

- Bostadsbristen för studenter är en kris som växer för varje år som går. I år rödlistar vi elva städer, vilket är nästan dubbelt så många som 2012. Nu vill vi sätta ned foten. Det kan inte fortsätta så här, säger Rebecka Stenkvist som är ordförande för Sveriges förenade studentkårer (SFS).

Det måste byggas nu, menar SFS. Hyresgästföreningen har också under en längre tid påvisat hur bostadssituationen ser ut i Linköping. I dag presenteras också en rapport som Maria Persdotter, oberoende kommunikationskonsult, tagit fram på uppdrag av Hyresgästföreningen Sydost, som påvisar hur bostadsbristen påverkar tillväxten. Östergötlands arbetsgivares möjligheter att rekrytera personal och därmed växa och utvecklas begränsas. SFS-rapporten bidrar ytterligare till att förstärka bilden av bostadsbristen, denna gång gällande studenternas situation.

Finns det inte tillräckligt med bostäder finns det inga förutsättningar för tillväxt. Det är dags för politikerna att underlätta förutsättningarna för bostadsbyggandet nu.

• Östergötland

Kontaktpersoner: