​Fel i kontrakt ger medlemmar över 35 000 kronor tillbaka

I lägenhetskontraktet beskrivs lägenheterna som 100 kvadratmeter stora. Verkligheten visar sig vara en annan och efter hjälp från Hyresgästföreningen blir hyresgästerna nu kompenserade.

I början av januari ringde en hyresgäst från centrala Värnamo in till Hyresgästföreningen för att få hjälp. I hans kontrakt stod det att lägenheten var 100 kvadratmeter stor men i verkligheten var den endast 91 kvadratmeter. Hyresgästen tyckte sig därför ha betalat för yta som inte fanns sedan inflyttning 2015.

Nu ska hyresgästen få tillbaka 32 726 kronor.

– Jag ringde upp hyresvärden som snabbt höll med om att en återbetalning var det enda rätta, säger Oscar Jansson Magnusson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

I samband med detta kontrollmättes lägenheten av fastighetsägaren och tillsammans kunde man konstatera att hyresgästen hade rätt, lägenheten var mindre än vad som stod i kontraktet.

Snart uppmärksammades det att lägenheten över också hade samma fel i kontraktet.

­– Eftersom lägenheten över var lika stor frågade jag fastighetsägaren hur det såg ut i det kontraktet och vi kunde då konstatera att det var samma fel även i den lägenheten.

Nu ska även hyresgästen i lägenheten över få tillbaka de pengar hon betalat in för mycket, 4 676 kronor.

Ofta kan det vara svårt att få tillbaka pengar av olika skäl vid dessa ärenden.

– Vi ser det som en stor framgång att ha kommit så bra överens med fastighetsägaren, säger Oscar Jansson Magnusson.

Oscar Jansson Magnusson, förhandlare Hyresgästföreningen
E-post: oscar.janssonmagnusson@hyresgastforeningen.se