För vem är bostadsrättsombildningar lönsamma?

Flera lokaltidningar tar upp att vågen av bostadsrättsombildningar börjat ta sig utanför storstadsområdena. Antalet kommuner som ombildningar sker i bara ökar, konstaterar Björn Isaksson vd för ombildningskonsulterna Isaksson & partners. Han menar vidare att det i princip alltid är en bra affär att ombilda till bostadsrätt och att normalt brukar köparna betala 60-70 procent av marknadsvärdet.
 Att det skulle vara en bra affär för den som för tillfället råkar bo i huset, när erbjudandet kommer, är nog en alldeles riktig analys, om än inte så speciellt sensationell om man betalar 60-70 % av värdet.
Frågan är hur pass bra affär det är för resten av samhället. 248 000 unga vuxna vill just nu ha en egen bostad. En majoritet av dessa säger att hyresrätt är den mest passande boendeformen för dem. Det råder dock en stor brist på hyresrätter idag, vilket ställer till stora bekymmer för våra ungdomar som ska flytta till studier eller arbete.
 Att i det läget sälja ut stora delar av våra gemensamt ägda hyresrätter känns inte som någon vidare bra idé. För det är just gemensamt ägda bostäder det till största delen handlar om i dessa fall. Det är inte ofta en privat fastighetsägare har behov av att sälja sina fastigheter till 60-70 procent av värdet, de vill oftast ha ut 100 procent och blir det lite till så brukar det också gå an. Detsamma gäller givetvis när lägenheterna i den ombildade fastigheten ska överlåtas till nästa boende. Då är det inga 60-70 procent som gäller längre utan det fulla värdet.
 De gemensamt ägda kommunala bolagen är till för att kommunen ska kunna leva upp till sitt bostadsförsörjningsansvar. Bostadsbolagen vittnar om hur svårt det är att bygga nya hyresrätter som de som behöver lägenhet verkligen har råd att betala. Det beror på dels på skenande byggpriser, som drabbar alla upplåtelseformer, dels på en skev beskattning som gör att en hyresrätt får kring 2000 kronor i månaden i ytterligare pålagor. Då känns det oklokt att ombilda billigare äldre fastigheter till bostadsrätter och ersätta dem med betydligt dyrare nybyggda hyresrätter.
Isaksson tror vidare att hyresrätten måste förbättras för att färre ska vilja ombilda. Visst ska hyresrätten förbättras, och inte minst dess ekonomiska villkor. Men så länge de säljs till ett pris betydligt under dess värde så kommer det givetvis att vara lika attraktivt att köpa, även om lägenheten blivit bättre.

Bostadsrätten är en alldeles utmärkt boendeform som passar mänga, bygg gärna sådana. Men rea inte ut våra allt för få och välbehövliga hyresrätter!

Björn Johansson
ordf. Hyresgästföreningen