Gotland bland de 30 dyraste i landet

Årets Nils Holgersson-rapporten är ingen kul läsning för gotlänningar. Nu är det kostnaden för vatten/avlopp som jämförs mellan Sveriges kommuner. Trots att Gotland inte hade någon prisökning sedan förra året, ligger man en bra bit över rikssnittet. Stockholms och Huddinge kommun har lägst pris, 22,4 kronor/kvadratmeter. Bor man på Gotland får man betala 89 kronor/kvadratmeter.

– Jag förstår inte varför Gotland ska ha så dyrt vatten/avlopp. Har man en trerumslägenhet på 70 kvadratmeter så får man betala över 6 000 kronor om året, det är alldeles för mycket, säger Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost.

Björn Johansson befinner sig just nu på Gotland. Passa på att träffa honom för att prata om
rapporten, eller andra bostadsfrågor.

Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost, 070-27 53 072.

Om rapporten
Sedan 1996 ger Nils Holgersson-gruppen, med representanter från Riksbyggen, HSB, Hyresgästföreningen, SABO och Fastighetsägarna, årligen ut rapporten "Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige". Här redovisas fakta bland annat om de prisskillnader som finns mellan olika kommuner vad gäller avfall, Vatten/Avlopp, el och fjärrvärme.

Rapporten i sin helhet finns på http://www.nilsholgersson.nu/

• hyresförhandling

• Gotland