Gotlandsfamilj stod utan värme

Familjen på Gotland stod utan både värme och varmvatten, efter att dieseln till uppvärmningen tagit slut. Hyresvärden ville inte hjälpa dem. Efter att de fått hjälp av Hyresgästföreningen fick familjen tillbaka värmen.

– Det är så klart hyresvärdens ansvar att se till att det finns tillräckligt med bränsle för att uppvärmningen i huset ska fungera. Som hyresgäst har man rätt att kräva både varmvatten och värme i huset, säger Lena Andersson, ärendehandläggare Hyresgästföreningen.

En morgon vaknade Gotlandsfamiljen och upptäckte att det var väldigt kallt i lägenheten, så kallt som 14 grader, och att de inte hade något varmvatten. Anledningen var att dieseln till värme- och varmvattenanläggningen tagit slut, utan att hyresvärden fyllt på. När familjen ringde till hyresvärden ville han inte hjälpa dem utan tyckte att det var deras ansvar.

Familjen ringde till Hyresgästföreningen och Lena Andersson tog kontakt med hyresvärden. Efter många diskussioner fram och tillbaka gick hyresvärden med på att fylla på dieseln och att ersätta familjen för dagarna utan värme.

– Hyresvärden gav med sig till slut, han insåg att familjen faktiskt hade rätt till både hjälp och ersättning, säger Lena Andersson

Lena Andersson, ärendehandläggare Hyresgästföreningen
E-post: lena.andersson@hyresgastforeningen.se