Hyresgäst fick hjälp att bo kvar

En hyresgäst i Linköping fick svårt att betala hyran, eftersom hon endast hade ett muntligt andrahandskontrakt. Hyresgästföreningen kontaktade hyresvärden och hyresgästen fick efter det ett skriftligt förstahandskontrakt på lägenheten och slipper nu jaga efter en ny bostad.

När en hyresgäst flyttade från Åland till Linköping för att studera, hade hon mycket svårt att hitta en bostad. Efter ett tag lyckades hon få hyra en lägenhet i andra hand. Hon fick inget skriftligt kontrakt och kunde därför inte få något bostadstillägg. Det ledde till att hon fick svårt att betala hyran och situationen blev snart ohållbar.

Hyresgästen ringde till Hyresgästföreningen för att få hjälp. Hon fick veta att en hyresgäst kan kräva ett skriftligt hyresavtal, men att man som andrahandshyresgäst tyvärr har en svag ställning. Som andrahandshyresgäst är det svårt att ställa några krav, eftersom man riskerar en uppsägning.

– Att hyra i andra hand är alltid ganska osäkert. Man kan bli uppsagd om förstahandshyresgästen till exempel vill flytta tillbaka, eller säger upp sitt kontrakt och liknande. Man har dessutom ingen rätt att överta något förstahandskontrakt, vilket vissa ibland tror, säger Hyresgästföreningens ärendehandläggare Lena Andersson.

Lena Andersson ville ändå försöka hjälpa hyresgästen och ringde till hyresvärden som ägde lägenheten. Det visade sig att personen som hade förstahandskontraktet på lägenheten inte längre skulle bo kvar och att lägenheten därför snart skulle bli ledig. Hyresvärden gick därför med på att ge hyresgästen ett skriftligt förstahandskontrakt.

– Hyresgästen blev jätteglad över att få bo kvar och slippa stressen det innebär att leta bostad hela tiden. Jag är extra glad över att kunna hjälpa hyresgästen, det är sällan vi kan göra något i sådana fall, säger Lena Andersson.

Lena Andersson, ärendehandläggare Hyresgästföreningen
E-post: lena.andersson@hyresgastforeningen.se