Hyresgäst fick tillbaka tre månadshyror efter brand

Det värsta som kunde hända, hände. Branden var ett faktum och familjen fick fly sin lägenhet mitt i natten. När släckningsarbetet var avslutat kunde inte familjen flytta in igen. Hyresvärden fortsatte dock kräva hyra, då ringde hyresgästen Hyresgästföreningen.

En sen kväll i september 2018 utbröt en brand i fasaden till en lägenhet i Karlskrona. Hyresgästerna klarade sig utan skador men lägenheten behövde både saneras och renoveras för att kunna bebos igen.

Hyresgästen fick flytta ut tillfälligt men när hyresvärden fortsatte kräva in hyran kontaktade hon rådgivningen på Hyresgästföreningen.

– När en hyresgäst av olika anledningar inte kan nyttja sin lägenhet, exempelvis vid brand, har man rätt till nedsättning av hyran. I det här fallet yrkade vi om att hela hyresbeloppet skulle återbetalas för den tid som hyresgästen och hennes son inte kunde bo i lägenheten, säger Josefin Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Skadorna efter branden slutade med att ett sovrum, köket och badrummet var tvunget att renoveras. Ett arbete som visade sig ta flera månader.

Hyresgästen kunde efter hjälp från Hyresgästföreningen få tillbaka tre hela månadshyror för den tid hon inte kunnat nyttja sin lägenhet.

Brand i lägenhet, ärendehandläggare Josefin Andersson tipsar om vad du bör tänka på:

• Uppdatera din hemförsäkring, vi rekommenderar alla, även dig som hyr, att ha en hemförsäkring. Hyresvärdens försäkring täcker inte din lösa egendom.
  • Enligt hyreslagen har man som hyresgäst rätt till sänkt hyra om man inte kan nyttja sin lägenhet. Det är viktigt att framföra kravet om sänkt hyra tidigt, helst skriftligt. Även om du inte får sänkt hyra direkt kan man i efterhand få det, då från den dag du först efterfrågade det. Det är svårt att kräva en sänkning i efterhand.
  • Är du osäker kan du, som medlem, alltid höra av dig till Hyresgästföreningen för mer information.

Josefin Andersson, ärendehandläggare Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: josefin.andersson@hyresgastforeningen.se