Hyresgäster sparar tusenlappar

Hyresgästföreningen hjälpte hyresgäster i Visby spara cirka 12 000 kronor i månaden i hyreshöjning. Utan hyreslagen vi har idag hade det inte varit möjligt.

– När vi tittade på bruksvärdet på liknande lägenheter innanför murarna stämde inte vår bild överens med hyresvärdens, konstaterar Susanne Davidsson, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Två hyresgäster på Södra Kyrkogatan i Visby hörde av sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp. De hade blivit aviserade om sin nya hyra, vilken innefattade en höjning på flera tusen kronor per månad. Till den ena lägenheten yrkade hyresvärden en hyreshöjning på cirka 8 500 kronor och på den andra lägenheten en höjning på cirka 4 000 kronor.

När Susanne Davidsson fick ärendet till sitt bord jämförde hon lägenheterna mot andra liknande lägenheter, hon gjorde en så kallad bruksvärdering.

– Jag kunde konstatera att hyreshöjningen som hyresvärden yrkade inte stämde överens med vad den borde ligga på enligt bruksvärdet, säger hon.

En bruksvärdering görs utifrån de förutsättningar som finns i Hyreslagen.

Ärendet gick sedan vidare till Hyresnämnden och efter beslut kunde man dock konstatera en hyreshöjning. Men inte i närheten av den som hyresvärden yrkat på från början.

Med hjälp av Hyresgästföreningen kunde de både hyresgästerna totalt spara cirka 12 000 kronor per månad. Istället för 8 500 kronor fick den ena hyresgästen en hyreshöjning på 700 kronor och istället för en hyreshöjning på 3 600 kronor fick den andra hyresgästen en ökning på 200 kronor per månad

Susanne Davidsson, förhandlare på Hyresgästföreningen
Telefon: 010-459 21 25