Hyresgästerna betalar notan när bostadsbolagen i Växjö slås ihop

Växjö kommun planerar att slå samman Växjöhem och Hyresbostäder. En samman slagning som skulle kunna innebära en positiv förändring för hyresgästerna i helhet. Men istället väljer kommunen en väg som innebär raka motsatsen.

-  Genom att skapa ett helt nytt bolag, som i sin tur lånar pengar för att köpa de båda bostadbolagen, får de en skuld på en halv miljard redan från start, säger Björn Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen region Sydost. Detta innebär att man, utan att skjuta till en krona, kan öka aktiekapitalet med runda tal hundra miljoner, som man föreslår en avkastning runt fem procent.

Kommunen väljer med andra ord en lösning där man tar två relativt välmående bolag, och gör det till ett skuldsatt.

-  Detta ställer till problem, inte minst för hyresgästerna, menar Björn Johansson. Det blir dom som i slutändan får betala notan. Det drabbar också övriga Växjöbor, då detta försvårar byggandet av de hyresbostäder som Växjö behöver.

Det finns många alternativa sätt att göra en sammanslagning, vilket inte innebär ett försämrat utgångsläge för det nya bolaget. Varför välja just denna konstruktion? En konstruktion som är den sämsta tänkbara?

Björn Johansson
Hyresgästföreningen