Hyresgästföreningen fick fastighetsägare att betala

Det blev ingen tvångsförvaltning eftersom fastighetsägaren betalade, men det blev ändå en seger for hyresgästerna.

Hyresgästföreningen lämnade den 13 april in en ansökan hos Hyresnämnden om att en misskött fastighet i Karlshamn skulle tvångsförvaltas eller ställas under särskild förvaltning. Fastighetsägaren Mats Freidenfeld hade inte skött sin förvaltning och hyresgästerna blev lidande. De hade haft det väldigt besvärligt och känt sig otrygga i sitt boende eftersom de saknat uppvärmning och varmvatten.

Den 9 april 2015 stängdes tillförseln av el till fastigheten av eftersom fakturorna inte hade betalats. Därför stod fastigheten utan uppvärmning, varmvatten och fungerande tvättstuga. Vidare fungerade inte belysningen i fastighetens gemensamma utrymmen såsom trappuppgångar, förråd och tvättstuga.

Hyresgästerna har också uppgett att de tidigare, vid flera tillfällen, varit utan värme och varmvatten.

I dag skulle beslutet komma om vem som skulle ta över skötseln av fastigheten men i fredags betalade fastighetsägaren sina obetalda räkningar och nu har hyresgästerna fått tillbaka värme och varmvatten.

– Föreningen ansökte om särskild förvaltning för att hjälpa hyresgästerna.
Att fastighetsägaren, på grund av föreningens ansökan om särskild förvaltning, väljer att betala sina räkningar ser jag som en seger. Det viktigaste är att hyresgästernas besvärliga situation har löst sig, säger Anders Falck, jurist på Hyresgästföreningen.

För ytterligare information kontakta:
Anders Falck, jurist på Hyresgästföreningen, 0480 - 170 18

• Blekinge