​Hyresvärd betalar hyresgästens krossade fönsterruta

En hyresgäst i Jönköping fick ett fönster krossat. När hyresvärden hade åtgärdat fönstret kom en faktura på det utförda arbetet, men efter hjälp från Hyresgästföreningen drar hyresvärden tillbaka kravet.

En höstdag hördes plötsligt ett kras och en hyresgäst i Jönköping fick se att en av fönsterrutorna var krossade. Felanmälan gick direkt till hyresvärden som senare åtgärdade fönstret samt skickade betalningskravet om cirka 2 000 kronor vidare till hyresgästen. Hyresgästen vände sig då till Hyresgästföreningen för hjälp.

– Det kan ses som ett ärende med speciella omständigheter. Hur man bedömer skadan beror på hur den ser ut att ha uppstått, är det en skada på insidan eller utsidan till exempel, säger Mariana Lesic, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Hyresgästen visste inte vem som låg bakom handlingen och hade lämnat in en polisanmälan i samband med händelsen.

– Då hyresgästen inte kunnat påverka skadan och inte vet vem som låg bakom dådet var min bedömning att hyresvärden skulle stå för kostnaderna som fastighetsägare.

Enligt Hyreslagen ska hyresgästen under hyrestiden vårda sin lägenhet väl och är också skyldig att ersätta all skada som uppkommer från hyresgästen själv eller någon hyresgästen känner.

– I det här fallet visste inte hyresgästen vem som krossat glaset och kunde därmed inte påverka skadan, vilket jag meddelade hyresvärden, säger Mariana Lesic.

Hyresvärden drog, efter samtal med Hyresgästföreningen, tillbaka kravet om ersättning.

Mariana Lesic, ärendehandläggare Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: mariana.lesic@hyresgastforeningen.se