Hyresvärd fick laga toan

Efter ett lägenhetsbyte upptäckte hyresgästen att toalettsitsen inte passade toalettstolen. Hyresvärden ville inte åtgärda bristen, men efter hjälp från Hyresgästföreningen fick hyresgästen en ny toalettsits och kan gå på toaletten utan att riskera att ramla av.

Hyresgästen i Växjö bytte lägenhet med en av sina grannar. När hon hade flyttat in upptäckte hon att toalettsitsen inte passade, sitsen var inte anpassad till toaletten och ramlade lätt av. Det visade sig att den tidigare hyresgästen själv hade köpt den nya sitsen efter det att den gamla hade gått sönder.

I samband med lägenhetsbytet hade grannarna fått skriva under en överenskommelse med hyresvärden, där det stod att hyresgästerna skulle överta ansvaret för alla skador som fanns i lägenheten. Hyresvärden ville därför inte byta ut toalettsitsen, utan menade att det var hyresgästens ansvar.

Kvinnan ringde till Hyresgästföreningen och fick information om att det är hyresvärdens ansvar att åtgärda bristen, eftersom en sådan överenskommelse går emot vad som står i hyreslagen och därför inte är giltig.

– Det framgår av hyreslagen att en hyresgäst inte kan överta ett sådant ansvar. Eftersom hyreslagen är tvingande till hyresgästens fördel, gäller det som står i lagen även om det finns en annan överenskommelse, säger Victor Herrera, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästerna framförde detta till sin hyresvärd, som dock fortsatte att hålla fast vid överenskommelsen. Victor Herrera diskuterade frågan med hyresvärden, som då gick med på att byta ut den felaktiga toalettsitsen och hyresgästen slipper nu vara rädd för att ramla av toaletten.

Victor Herrera, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen
E-post: victor.herrera@hyresgastforeningen.se