Hyresvärden tvingades åtgärda frys

Hyresgästerna upptäckte att avstängningsknappen till frysen var trasig och kontaktade Hyresgästföreningen för att få hyresvärden att åtgärda bristen. Efter mer än tre månader kan de nu äntligen frosta av sin frys.

När familjen i Kalmar län skulle frosta av sin frys, upptäckte de att knappen för att stänga av frysen inte fungerade. Frysen gick inte att stänga av utan att dra ur kontakten som satt bakom frysen. Eftersom frysen var inbyggd gick det inte heller att dra ut den, utan att förstöra lister och liknande.

Hyresgästerna kontaktade sin hyresvärd och felanmälde problemet, men ingenting hände. De tröttnade på att vänta och kontaktade Hyresgästföreningen för att få hjälp med att prata med hyresvärden.

Katja Flodin, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, kontaktade hyrevärden upprepade gånger i ärendet för att kräva att knappen skulle lagas.

Efter många påtryckningar har hyresgästerna fått den trasiga avstängningsknappen utbytt och kan äntligen frosta av sin frys.

– Visserligen är det inte meningen att en så liten brist ska ta så lång tid som tre månader att åtgärda, men nu är hyresgästerna i alla fall glada över att ha en fullt fungerande frys, säger Katja Flodin.

Katja Flodin, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen
E-post: katja.flodin@hyresgastforeningen.se