Ingen framförhållning i Mjölby

Mjölby kommun fortsätter att leverera guld och gröna skogar gällande bostadssituationen. På pappret. Mer tveksamt om de levererar i praktiken. I kommunens översiktsplan 2011 – Vision 2025 står att läsa att ”behovet av nya utbyggningsområden inte är akut…” Kommunens egen analys säger att år 2018 kommer det bo 869 ungdomar mellan 16-18 år i Mjölby. Idag bor det 273 stycken 16-åringar och 282 stycken 17-åringar i kommunen.

Enligt Statistiska centralbyrån var det åtta år sedan det byggdes några hyresrätter i Mjölby.
– Man blir ju nyfiken på hur det står till med slutledningsförmågan hos politikerna i Mjölby. Man vet alltså hur många ungdomar som bor i kommunen, man kan anta att de vill flytta hemifrån ganska snart, ändå görs inget. Mer än på pappret, säger Björn Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen region Sydost.

Boverket har räknat ut hur många nya bostäder som kommer behövas i Sverige fram till 2025.
Dagens Samhälle har brutit ner siffrorna till kommunnivå. Mjölby kommun har ett byggbehov på 910 nya bostäder, det innebär 114 per år mellan 2018-2025.

I kommunens Mål och budget 2015-2017 - kommunmål och åtagande, står det: ”Mjölby kommun ska erbjuda attraktiva boendemiljöer och stimulera ökad inflyttning”. Det är alltså inte bara kommunens ungdomar som kommer behöva lägenheter, man vill också stimulera till ökad inflyttning.
– Om Mjölby kommun har någon mirakellösning som ska uppfylla alla fina ord på papperna så hoppas jag att de delar med sig detta till övriga kommuner, säger Björn Johansson.

För mer information kontakta:

Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost

• Östergötland