Kampen i Norrköping går vidare

Hyresgästföreningen fortsätter kampen för att hyrespengarna hos kommunala Hyresbostäder i Norrköping i första hand ska gå till det hyresgästerna betalar för; att få bo i väl skötta och underhållna hus. I stället bor de i hus med mycket stora renoveringsbehov medan kommunalrådet Lars Stjernkvist fortsätter att fylla på kommunbörsen med hyresgästernas pengar.
På söndagen samlades närmare tusen medlemmar i Kolmårdens djurpark för en trevlig familjedag och för att få information och tagga igång inför höstens fortsätta kamp.
Varför samlades vi just i Kolmården?
Under en lång rad av år har Hyresbostäder subventionerat en resa till Kolmården för sina hyresgäster, vilket varit mycket uppskattat. Hyresgästföreningen har arrangerat och genomfört resorna, med hjälp av ett stort antal ideellt arbetande medlemmar. I år fick vi med mycket kort varsel reda på att Hyresbostäder tänkte straffa sina hyresgäster, genom att ställa in resan. Detta på grund av att vi stred för att hyrespengarna ska gå till nödvändigt underhåll i stället för till kommunen. Vi kunde givetvis inte acceptera att Hyresbostäder straffar våra medlemmar för deras engagemang. Vi beslutade att istället lägga vårt medlemsmöte i Kolmården.
Det är med oerhört stor glädje vi nu kan konstatera att det blev en fantastisk familjedag! Glada och mycket nöjda medlemmar fick en heldag bland djuren i parken, fint väder och en spännande tur i safarilinbanan. Dagen avslutades i delfinariet där jag fick tillfälle att berätta om läget i kampanjarbetet. Vår förbundsordförande, Barbro Engman gav sin syn på det hela. Det rådde inge tvekan om vad de nästan tusen församlade medlemmarna tyckte om saken. Men mest imponerande av allt var ändå att se och höra den beslutsamhet alla visade för att strida vidare!

Björn Johansson

Hyresgästföreningen