Karlskrona sticker ut

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2016 09:00 CEST

Tabell elnätsavgifter i Blekinge

Återigen är det Karlskrona kommun som sticker ut av kommunerna i Blekinge län. De har den klart högsta prisökningen från förra året med 7,1 procents ökning. På fem år har ökningen i Karlskrona varit hela 32,9 procent.

– Det finns en prisreglering när det gäller detta, men det är tydligt att det krävs mer, säger Björn Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen region Sydost.

Ronneby, som har billigast elnätsavgift i Blekinge, har legat på ungefär samma nivå de
senaste fem åren. På ett år har elnätsavgifterna i snitt ökat med 2,3 procent i Blekinge, medan den allmänna prisutvecklingen i samhället varit nära noll.

– Det finns ju ingen konkurrens! Som hyresgäst tvingas du till den leverantör som finns på orten. Det skulle vara intressant att höra hur de styrande politikerna resonerar om detta, säger Björn Johansson.

För mer information kontakta:

Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen Sydost

Fakta om undersökningen:

I Nils Holgerssongruppens undersökningar ”förflyttas” en bostadsfastighet genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnader för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning. Rapportens syfte är att redovisa de prisskillnader som finns mellan olika kommuner och målet är att skapa debatt som kan leda till sänkta priser för kunderna. Hela undersökningen finns på www.nilsholgersson.nu

Kommentarer (0)