Mjölby hämmas av bostadsbristen

Mjölby kommun bygger alldeles för lite bostäder, framförallt hyresrätter. Bostadsbristen och den ökande bostadsbristen kommer hämma utvecklingen för Mjölby. Vart ska de 274 stycken 15-åringarna flytta framöver?

Dagens Nyheter har, genom Statistiska centralbyrån, kartlagt hur bostadsbyggandet förhåller sig till befolkningsökningen i de 100 kommuner som har vuxit mest mellan 2006 – 2012. Mjölby kommun hamnar på en mindre smickrande 41:a plats och avviker med -48 %, eller 271 lägenheter, från byggbehovet.

• – Mjölby väljer att skaffa sig något som tidigare varit ett storstadsproblem. Man bygger inte, och man planerar inte att bygga, för det behov som finns. I bostadsförsörjningsplanen slår kommunen fast sin ambition, och den är ökad bostadsbrist.

I Mjölby kommuns egna översiktsplan – Vision 2025 – skriver man att efterfrågan på lägenheter i flerfamiljshus väntas öka. Man konstaterar också att det råder brist på mindre lägenheter och att delar av bostadsbeståndet behöver renoveras eller byggas om. Dock säger översiktsplanen att det i första hand efterfrågas nya villatomter och Mjölby kommun anser att det bara behöver byggas i snitt 7,5 hyresrätter om året.

Årskiftet 2013/2014 bodde det, enligt Statistiska centralbyrån, 274 stycken 15-åringar i Mjölby. Inom några år vill troligtvis dessa ungdomar flytta hemifrån, frågan är vart de ska flytta. Mjölby vill fortsätta vara en tillväxtkommun där företagen stannar, där studenter på universitetet i Linköping kan bo, där kommunens egna ungdomar blir bofasta.

• – Då vill det ju också till att kommunen ser till att de har någonstans att bo. Den planerade byggtakten av hyresrätter motsvarar inte ens behovet för den gruppen, även om de skulle tillåtas att ta varenda lägenhet som byggs under tioårsperioden. säger Björn Johansson.

Björn Johansson
Hyresgästföreningen
region Sydost
telefon 0702-75 30 72

Mjölbys bostadsförsörjningsplan som bilaga.

• Östergötland