Nya hyror klara för Kindahus

Hyresgästföreningen och Stiftelsen Kindahus är överens om hyreshöjningarna inför nästa år. Hyrorna får höjas med i genomsnitt 19 kr per kvadratmeter och år från den 1 januari 2014. En acceptabel höjning tycker Hyresgästföreningen.

-  Höjningen varierar från ingen höjning till högst 200 kronor i månaden. Det motsvarar ett snitt på cirka 2 procent. Kindahus yrkade om en genomsnittlig höjning på över tre procent, men vi fick dock igenom vårt krav på max 200 kronor i månaden, säger Hyresgästföreningens förhandlare Benny Andersson.

Hela höjningen ska gå till att möjliggöra ett fortsatt arbete med förebyggande underhållsinsatser, som exempelvis fönsterbyte, takbyte och relining av avloppsstammar.

-  Vi är medvetna om att höjningen kan vara kännbar för många hyresgäster. Samtidigt är vår tro att ett fungerande underhåll värdesätts. Att skjuta på underhållet och lämna hyrorna orörda skulle på sikt riskera att ge skador och större kostnader som följd senare, menar Benny Andersson.

Överenskommelsen ligger i linje med en av Hyresgästföreningens övergripande målsättningar, en god bostad till rimlig kostnad.

För ytterligare information kontakta:

Benny Andersson, förhandlare på Hyresgästföreningen

• Östergötland