Parets hund blev grön av dricksvattnet

Vattnet i huset hade för höga kopparhalter och gjorde att paret fick diarré och att både hud, hår och deras hund färgades gröna. Efter att Hyresgästföreningen företrätt paret i domstol, får de ersättning.

Kristina och Håkan, som bor i Eksjö kommun, upptäckte att det var något fel med vattnet i huset. De fick diarré och när de duschade färgades hår och hud grönt. Även parets hund blev grönfärgad. Hyresvärden menade dock att det inte alls var något fel på vattnet.

Paret kontaktade Hyresgästföreningen och fick information om att de kunde kräva ersättning för att inte ha kunnat använda lägenheten fullt ut. Eftersom problemet pågått under en längre tid hade Kristina och Håkan redan bestämt sig för att flytta och hade hittat ett nytt boende. Paret bestämde sig för att endast kräva ersättning som motsvarade en månadshyra, trots att det dåliga vattnet skulle ha gett dem rätt till en högre ersättning än så. Istället för att kräva betalt av hyresvärden, valde paret då att hålla inne med den sista månadshyran.

– Vi skickade ett skriftligt krav på ersättning till hyresvärden, men han ville inte ersätta Kristina och Håkan ens med det låga belopp som de krävt. Han gick därför vidare med betalningskravet först till kronofogden och sedan till tingsrätten, säger Chadi Elazzeh, jurist på Hyresgästföreningen.

Chadi Elazzeh företrädde Kristina och Håkan i tingsrätten. Paret kunde bevisa den dåliga vattenkvaliteten genom olika analyser som gjorts av ett företag. Analyserna visade att vattnet tidvis räknats som otjänligt, vilket innebär att det inte får drickas av varken människor eller djur. Ärendet slutade med att hyresvärden drog tillbaka sitt krav på den sista hyran.

– Jag tycker att det är självklart att man som hyresgäst ska få ersättning om man har haft ett så allvarligt fel som Kristina och Håkan har haft, säger Chadi Elazzeh.

Chadi Elazzeh, jurist på Hyresgästföreningen
E-post: chadi.elazzeh@hyresgastforeningen.se