Partiernas svar på bostadspolitiska frågor

Partierna i Kalmar, Torsås och på Öland har svarat på fem bostadspolitiska frågor från Hyresgästföreningen. Svaren visar bland annat att alla partier tycker sig jobba aktivt för att minska bostadsbristen. Hur partierna svarar skiljer sig mellan kommunerna.

Innan sommaren skickade Hyresgästföreningen Kalmar-Torsås-Öland ut fem bostadspolitiska frågor till varje parti i kommunerna Kalmar, Torsås, Mörbylånga och Borgholm.

Sammanställningen av svaren visar att alla partier menar att de jobbar aktivt för att minska bostadsbristen, på olika sätt. Partierna är även nästan helt överens om att det behövs byggas fler hyresrätter i deras kommuner.

På frågan om kommunen ska ställa krav på byggande av hyresrätter på kommunal mark, är partierna mindre överens. De som säger nej till det är SD i Torsås, L och SD i Mörbylånga och C i Borgholm.

Alla partier i Kalmar, utom SD ser Kalmarhem som ett bostadspolitiskt verktyg för att lösa bostadsbristen. I de andra kommunerna är det endast M i Borgholm som inte ser allmännyttan som ett verktyg för detta.

De som säger ja till marknadshyror är M i Borgholm och KD, L och M i Mörbylånga. De flesta andra partier säger nej till marknadshyror, även om några inte svarar tydligt.

Partierna ombads att svara kortfattat och tydligt på frågorna och blev informerade om att svaren skulle sammanställas och skickas ut till alla medlemmar i kommunerna och även som pressmeddelande. Sammanställningen består av svaren från alla de partier som svarade på frågorna. Flera av svaren är nedkortade för att få plats men så lika originalsvaren som möjligt.

För mer information, kontakta gärna;
Alexandra de León, kommunikatör Hyresgästföreningen
E-post: alexandra.deleon@hyresgastforeningen.se