Peter Lundvall (MP) blandar ihop sina uppdrag

Peter Lundvall (MP), styrelseordförande i Vätterhem, gör ett mycket märkligt utspel i Jönköpings Posten där han totalt blandar ihop sitt partipolitiska engagemang med sitt styrelseuppdrag i Vätterhem.

Att han tycker att Rådhus AB:s satsning på dem som har det sämre ställt på bostadsmarknaden är bra, kan man väl sympatisera med. Men när han som styrelseordförande i Vätterhem tycker att det är helt i sin ordning att pengarna tas från bostadsbolaget, och i förlängningen från dess hyresgäster, trampar han rejält utanför skacklarna.

Som ordförande i en aktiebolagsstyrelse lyder han under aktiebolagslagen och är därmed skyldig att verka för bolagets bästa. Hur han ska lyckas vrida till det hela så att det är för bolagets bästa som man tar ifrån dem 15 miljoner är för mig en gåta.

Han gör ett försök att hänvisa till en ny lagstiftning som säger att allmännyttan ska ta ett bostadssocialt ansvar. Visserligen är lagstiftningen ny, men när det gäller det bostadssociala ansvaret så fanns det med även i den tidigare lagstiftningen. Det allmännyttiga syftet är ju ett av skälen till att vi över huvudtaget har kommunala bostadsbolag. Men därifrån till att allmännyttan och dess hyresgäster också ska ta det bostadssociala ansvaret för andra fastighetsägare och upplåtelseformer är att tolka lagen som en annan potentat tolkar bibeln.

Sen avslutar han med en osanning, som från majoritetens sida blivit till någon slags mantra i denna fråga trots sin orimlighet. Lundvall hävdar nämligen att det inte påverkar hyran eller underhållet av fastigheterna att lämna ifrån sig 15 miljoner!

Jag vill inte läsa den kommentaren någon mer gång utan att man redovisar vilka andra inkomstkällor än hyrorna man har. Lundvall skriver själv dessutom att förlusten av 15 miljoner innebär att man får bygga nytt med en större del lånade pengar.  Vem ska betala för de lånen?

Inte bara Hyresgästföreningen utan även SABO var starkt kritiska till den lagparagraf Lundvall hänvisar till eftersom den är så luddigt skriven att den kan missbrukas på det sätt som man nu gör i Jönköping. Jag kan tycka att det är rimligt att Lundvall, som ordförande i ett SABO-företag, företräder sin organisations ställningstagande.

Björn Johansson

ordförande