Pilotfallet Kalmar

Fastighetsägarna kablade ut att årets hyressättning i Kalmar skulle bli ett pilotfall som skulle bli vägledande för hela landet i framtiden?

Nu verkar det som om modellen för framtiden är klar

Fastighetsägarna startade sitt pilotprojekt genom att lämna förhandlingen med Hyresgästföreningen. Vi ville inte gå med på höga hyreshöjningar som enbart var baserat på var hyreshusen låg. Det är så mycket mer som avgör hur hyresgästerna värderar sitt boende, än enbart i vilken stadsdel huset står

Fastighetsägarna drog då 5 400 av sina, som man kallar det, kunder inför hyresnämnden. Märkligt, fel och obehagligt tyckte hyresgästerna.Nu ser det ut som det också slagit Fastighetsägarna att det inte var någon bra ide' att låta en domstol sätta hyrorna.Man valde till slut att återvända till förhandlingsbordet. Där drev man inte att läget var allt annat överordnat och nu har man lyckats komma överens om hyrorna för 2012

Avsikten med pilotfallet i Kalmar  var att det skulle vara vägledande för övriga landet. Därför kan vi med glädje konstatera att Fastighetsägarna numera precis som vi nu ser förhandlingsbordet som den naturliga platsen att komma överens om hyrorna. Vi utgår från att detta pilotprojekt också innebär att fastighetsägarna även i resten av landet inser att det är mycket mera än var huset står som är avgörande för hur hyresgästerna värderar sitt boende.

Björn Johansson

Hyresgästföreningen region Sydost