Politisk agenda stjälper förhandling

Fastighetsägarna avbryter hyresförhandlingarna, eftersom de inte får igenom alla sina krav. Hyresgästföreningen å sin sida, menar att Fastighetsägarna gör politik av förhandlingarna.

Under gårdagen valde Fastighetsägarna att avbryta hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen i Karlskrona. Fastighetsägarna skriver i ett pressmeddelande att man inte kan komma överens, eftersom Hyresgästföreningen inte vill gå med på deras föreslagna hyreshöjning.

Detta besked kommer samtidigt som hyresvärdar runt om i landet redovisar rekordvinster tack vare det goda ekonomiska klimatet.

– Det är tråkigt att Fastighetsägarna är ovilliga att samarbeta och jag tycker att det är uppenbart att de har haft en politisk agenda redan från början, när de kallade till förhandling mitt under semesterperioden, säger Björn Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen region Sydost.

Björn Johansson från Hyresgästföreningen menar att de inte vill låta Fastighetsägarnas politiska agenda drabba hyresgästerna.

– Fastighetsägarna är helt öppna med att de vill ha ett nytt förhandlingssystem i Sverige, de vill ha marknadshyror där den som kan betala mest är den som får ett hyreskontrakt. Det är uppenbart att de använder förhandlingarna som ett verktyg för att störa dagens system och för att kunna påverka politikerna i den riktning de önskar. Vi är övertygade om att det finns många hyresvärdar som är mycket måna om sina hyresgäster och som kanske inte är helt medvetna om Fastighetsägarnas spel, säger Björn Johansson.

Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost
E-post:bjorn.johansson4@hyresgastforeningen.se