Top-tio vanligaste frågorna till Hyresgästföreningen

Under 2016 fick tusentals medlemmar juridisk hjälp och rådgivning från Hyresgästföreningen. På top-tio listan av vanliga saker folk ringer om finns trasiga saker i lägenheter, störande grannar och inomhustemperatur. Här nedan kan du läsa mer om vad som gäller.

Som medlem i Hyresgästföreningen har man rätt till juridiskt stöd och råd i frågor som gäller boendet, helt gratis. Förra året fick tusentals medlemmar hjälp och råd i olika frågor. I region Sydost, som består av Blekinge, Gotland, Jönköpings län, Kalmar, Kronoberg och Östergötland, fick medlemmar under år 2016 hjälp i 7 986 olika ärenden och rådgivningar. 95 av ärendena gick vidare till domstol, men de allra flesta ärenden har kunnat lösas genom överenskommelser med respektive hyresvärd.

– Varje dag pratar vi med medlemmar som har olika typer av problem i sina lägenheter. Det kan handla om allt från frågor om vad som gäller om man vill tapetsera om, till att få hjälp i domstol efter att ha blivit uppsagd, säger Ingrid Buskas, jurist Hyresgästföreningen.

Topp-tio vanligaste saker Hyresgästföreningens medlemmar ringer om, utan inbördes ordning.

Trasiga saker i lägenheten
Hyresvärden är skyldig att laga det som gått sönder i lägenheten. Så länge du inte har orsakat skadan själv, ska det inte kosta något.

Slitna tapeter
Hyresvärden är skyldig att underhålla lägenheten och tapetsera om och liknande när det blir för slitet. Det gäller så länge du inte själv skadat tapeten.

Störande grannar
Det är hyresvärdens uppgift att se till att du inte blir störd av dina grannar. Vissa ljudstörningar går dock inte att undvika när man bor i flerfamiljshus.

Varmt/kallt inne
Enligt Folkhälsomyndigheten bör det vara mellan 20 och 23 grader inomhus. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26–28 grader på sommaren.

Måla/tapetsera själv
Du har rätt att måla, tapetsera och göra liknande förändringar i lägenheten, så länge resultatet blir snyggt och färger eller material hör till vad som anses vara normal smak.

Uppsägning
Som hyresgäst har du besittningsskydd. Det innebär att du har rätt att bo kvar, även om värden försöker säga upp hyresavtalet. Du får alltså inte kastas ut ur din bostad hur som helst, så länge du betalar hyran och följer reglerna.

Uppsägningstid
Som hyresgäst har du alltid max tre månaders uppsägningstid på din lägenhet, även om det står längre tid i kontraktet.

Hyra ut i andra hand
Du måste ha hyresvärdens tillstånd för att hyra ut i andra hand. Om din värd säger nej kan du ansöka om tillstånd i hyresnämnden. Du måste då ha ett godtagbart skäl att hyra ut lägenheten.

Utomhusskötsel
Hyresvärden ska se till att även miljön runt om huset sköts, att gräsmattor klipps och snö röjs bort etcetera.

Faktura efter utflytt
Om du förstör något i lägenheten eller inte städar ordentligt innan du flyttar, kan hyresvärden skicka en faktura. Om du inte håller med om hyresvärdens krav har du alltid rätt att bestrida fakturan.

Ingrid Buskas, Hyresgästföreningen
E-post: ingrid.buskas@hyresgastforeningen.se