Ungas engagemang prisas

Genom sina insatser har de inte krävt något tillbaka. Hängivet har de hjälpt den lokala Hyresgästföreningen och nu prisas tjejerna.

— Vi gör det för barnen. Alla ska få ha något att göra samt att vi tycker det är roligt, säger CyntihaUsabimona.

Tillsammans har Zeinab Al-Thalimi 14 år, ShemsaNgoy16 år och Cynthia Usabimona 13 år, bidragit med hjälp till aktiviteter i bostadsområdet Hårstorp i Finspång. Nu prisas tjejerna med totalt 6 000 kronor för sina gedigna insatser.

Priset, som delas ut en gång om året, är till för att uppmärksamma förtjänstfullt arbete på lokal nivå. Här lyfter Hyresgästföreningen region sydosts regionstyrelse lokala förmågor som gjort det lilla extra.

— Det är roligt när lite yngre engagerar sig. Valet var inte svårt, säger Björn Johansson, regionstyrelsens ordförande.

Då ungdomarna inte kunde ta sig till Nässjö för att ta emot priset under regionstyrelsens fullmäktigemöte mötte Björn Johansson och Anita A-son Landegren upp dem i hemstaden Finspång.

— Vi firar med jordgubbar och skumpa, alkoholfritt förstås, ler Anita, vice ordförande i regionstyrelsen. Eftersom de inte kunde ta sig till oss,åker vi självklart till dem.

Allt började under en aktivitet innan jul:

— Det var kaos, alla sprang åt olika håll, säger Dan Danho som är verksamhetsutvecklare i Hyresgästföreningen för Finspång, Söderköping och Norrköping.

Aktiviteten som anordnades var julgransplundring vilket många barn tyckte var spännande att vara med på.

— Tjejerna här tog lite mer ansvar än andra och jag frågade om de ville fortsätta hjälpa till. De har gjort ett väldigt bra arbete och utan dem hade vi inte kunnat göra så många aktiviteter som vi faktiskt genomfört, fortsätter Dan.

Prispengarna kommer tjejerna väl till användning, de visste direkt vad de skulle göra:

— Shoppa så klart, säger de i kör.

För mer information kontakta Anita A-son Landegren, vice ordförande i regionstyrelsen 073-349 64 52.

• Barn, ungdom

• östergötland