Växjö behöver sina hyresrätter

Om det råder brist på hyresrätter i Växjö och många ungdomar knackar på dörren och vill in skulle man kunna tänka sig att de styrande i kommunen lägger pannan i djupa veck och fundera över hur man kan få till flera hyresrätter som flertalet har råd att bo i. Men Bo Frank & co har haft tankarna på helt annat håll, de har av någon outgrundlig anledning funderat kring hur man kan göra sig av med dem man redan har.
 Bo Frank säger nämligen till P4 Kronoberg att alla hyresrätter hos kommunala bostadsbolagen Växjöhem och Vidingehem ska bjudas ut till försäljning och ombildning till bostadsrätt. Han föreslår vidare att Hyresbostäder ska sälja delar av sitt bestånd till ”seriösa fastighetsbolag och då kan vi få in nya aktörer som bygger nya bostäder”.
Vi vet av erfarenhet att oavsett hur man senare kommer att bo så är en hyresrätt oftast det som först efterfrågas både när man flyttar hemifrån och när man flyttar till ny ort för studier eller arbete. Minskar vi den möjligheten minskar vi också möjligheten för unga vuxna att skaffa sin första egna bostad, och vi minskar möjligheten att flytta till studier eller nytt arbete. Det är att gå i motsatt riktning mot vad såväl Växjö som landet i stort behöver.
Att Bo Frank försöker hävda att det inte finns risk för brist på hyresrätter motsägs av såväl statistiken som av honom själv i nästa menig då han vill sälja Hyresbostäder till ”nya aktörer som bygger nya bostäder”.
 Vi vet också av erfarenhet att det är de mest attraktiva lägenheterna som omvandlas till bostadsrätter oavsett vad man från politiskt håll har för avsikter. Det handlar helt enkelt om var man tror sig kunna göra sig en hacka på affären. Givetvis sker inte försäljningen på marknadsmässiga villkor som Bo Frank hävdar, eftersom de inte kommer att bjudas ut på öppna marknaden utan till den som för tillfället har turen att bo där. Enligt Björn Isaksson vd för ombildningskonsulterna Isaksson & partners har de lägenheter som ombildats i landet i stort sålts för 60-70 procent av marknadsvärdet. Det är ju i det utrymmet som den goda affären finns och som oftast är huvudskälet till att man vinner majoritet till ombildningen.
Kvar blir hyresrätter i mindre attraktiva områden som dessutom ofta har stora upprustningsbehov. De försvunna hyresrätterna ska ersättas med nyproducerade som får en hyresnivå som stora grupper inte har råd att betala. Då har vi fått en tudelad bostadsmarknad, och Växjö har tagit ett steg ytterligare mot det segregerade samhället.
 Jag vill till sist betona att Hyresgästföreningen inte har något emot bostadsrätten som upplåtelseform, den är alldeles utmärkt för den som vill bo så. Men hyresrätten är idag starkt missgynnad skattemässigt i förhållande till andra upplåtelseformer, vilket samtliga riksdagspartier har konstaterat. Det är alltså väldigt svårt att bygga hyresrätter och få ekonomi i det. Då är det inte rimligt att låta hyresrätten försörja även bostadsrättsmarknaden med bostäder, det borde den klara själv.
Valfrihet är för mig att kunna lita på att politikerna respekterar de val vi gjort. Har jag valt att flytta till en hyresrätt och tycker det känns tryggt att bo hos allmännyttan, så ska jag helt plötsligt tvingas välja mellan att köpa min rätt att bo eller få grannen som hyresvärd.

Björn Johansson
ordf. Hyresgästföreningen