Växjöhems nyproduktionsprojekt har inte förhandlats med Hyresgästföreningen

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2013 11:20 CET

Växjöhem har gått ut med inflyttningshyra som är oförhandlad. Den hyra som fastslås för nyproducerade hyresfastigheter bör förhandlas med Hyresgästföreningen. Annars riskerar fastighetsägaren hyressänkning i efterhand, det är den ekonomiska risken Växjöhem tar. Frågan har aktualiserats när Växjöhem beslutat att bygga 71 nya lägenheter.

-  Frågan om inflyttningshyrornas nivå har inte landat på bordet hos oss på Hyresgästföreningen. Det kan komma att innebära en hyressänkning vid en bruksvärdesprövning, säger Hyresgästföreningens förhandlare Dennis Nilsson.

Inflyttningshyrorna i Växjö har på senare tid ökat i högre utsträckning än kostnadsutvecklingen i stort. Det är något som oroar Hyresgästföreningen. Kommunala särkrav fördyrar.

-  Alla ska ha råd att bo. Kan man bygga prisvärda bostäder så ska man göra det. Det gör att investeringarna säkras för att få fram nya bostäder, vilket gagnar alla parter, menar Dennis Nilsson.

Genom samsyn mellan organisationer och myndigheter skapas en trygghet som på lång sikt även att bidrar till nöjda hyresgäster, som får rimligare hyror.

Kontaktperson:

Eva-Britt Svensson, Hyresgästföreningen Växjö