En seger för de boende och deras engagemang

Igår eftermiddag nåddes de boende i Rannebergen av det glädjande beskedet att deras hem inte säljs till det privata fastighetsbolaget Victoria Park. Koncernbolaget AB Framtiden avbryter byteshandeln efter att de nåtts av underrättelseinformation från polisen.

Det var ett klokt beslut. Vi hoppas att detta leder till att man fortsättningsvis jobbar för öppenhet samt tar till sig den information de boende och andra aktörer har.

Vi har varit många som kämpat mot affären. Politiker har uppvaktats, demonstrationer anordnats, debattartiklar skrivits, bomöten hållits och tusentals namn samlats in. Kampen har handlat om rätten att bestämma över sitt eget hem. Det har handlat om rätten till inflytande och demokratisk insyn.

Det blev väldigt tidigt klart att de boende i Rannebergen inte ville byta hyresvärd. Men det var också tydligt att en majoritet av politikerna var redo att ignorera folkviljan. Att affären nu avbryts är därför en seger för de boende. Många människor har slitit hårt och vi är många som gläds med dem idag.

Men det är också en seger för engagemanget. Det visar att när människor samlas och organiserar sig kan stordåd uträttas. Det visar också att hyresgäströrelsen är stark och har förmåga att förändra samhället.

Det tar vi med oss in i det fortsatta arbetet för hyresgästernas bästa.

Pedram Kouchakpour

tillförordnad regionchef