Hyresgästerna behöver äntligen få en långsiktig ägare

Bostadsbolagets planerade köp av 890 lägenheter på Bredfjällsgatan och Gropens gård i Hammarkullen är en god affär för alla parter. Inte minst för hyresgästerna som fått stå ut med år av ägarbyten och eftersatt underhåll.

Kalla lägenheter, fukt- och mögelskador, dåligt fungerande ventilation, råttinvasion i källaren i ett hus, slarvigt utförda reparationer och bristande eller ingen respons alls när hyresgäster klagar/ felanmäler. Det är bara några av de missförhållanden som hyresgäster på Bredfjällsgatan och Gropens gård fått och får stå ut med.

Därför väckte beskedet om Bostadsbolagets planerade köp av det privatägda beståndet både hopp och glädje bland hyresgästerna. För vad de länge önskat är att få en långsiktig ägare med ekonomiska muskler nog att både kunna ta itu med det eftersatta underhållet men också kunna ta ett samhällsansvar för områdets utveckling i stort.

Men det är inte bara för hyresgästerna som köpet är positivt.Bostadsbolaget har en uttalad vilja att utveckla Hammarkullen och tar på en rad områden ett socialt ansvar i stadsdelen genom att till exempel inrätta tjänster som områdesvärdar, anställa unga som sommarvärdar och bidra till läxhjälpsverksamhet.

Men Bostadsbolaget har också kunnat konstatera att det har varit svårt att få privata fastighetsägare att ta aktiv del i de sociala ambitionerna och det har lett till att det idag är stora skillnader i standard och service mellan olika områden i stadsdelen.

Med en och samma ägare skulle det positiva utvecklingsarbete som pågår och som Bostadsbolaget deltar aktivt i kunna utvidgas till hela Hammarkullen. Något som skulle gynna hela stadsdelen och dess invånare men också bidra till att värdet på bolagets fastigheter skulle stiga. Med andra ord en win-win-situation för alla.

Bengt Svensson, regionordförande Hyresgästföreningen i västra Sverige (bilden)

Anna Lönn Lundbäck, regionchef Hyresgästföreningen i västra Sverige

Christer Blixt, lokala hyresgästföreningen Bredfjäll/Gropens gård